Nepořádek je nejlepší: Proč by si děti měly hrát s jídlem! 20.7.2023
Nepořádek je nejlepší: Proč by si děti měly hrát s jídlem!
5 důvodů, proč je důležité, aby děti při jídle zkoumaly (nebo mačkaly, šťouchaly, rozmazávaly!) své jídlo:

1) Je to zábava
Ze zkušenosti vím, že pozorování dětí, které zkoumají jídlo v beztlakovém prostředí, obvykle doprovází rozzářené úsměvy na jejich tvářích. A když jsou u jídla šťastné a uvolněné, je pravděpodobnější, že je bude jídlo bavit a dlouhodobě si k němu vytvoří pozitivní vztah. Ačkoli to může svádět k tomu, abyste zakročili a utřeli dítě, zkuste místo toho udělat krok zpět a s potěšením sledovat, jak si pochutnává.

2) Učení prostřednictvím smyslové hry
Každý odborník v raném věku potvrdí, že "příležitost ke hře je příležitostí k učení". Tuto teorii lze aplikovat i na dobu jídla. Když dítě rozmačká kousek brambory, učí se, jak se pevná strava může pod tlakem změnit na kaši. Když si děti třou prsty v jogurtu, učí se, jaká je tekutá struktura. Když hází jídlo na zem, učí se o gravitačních silách!

Výzkum Univerzity v Iowě naznačuje, že hra s jídlem může zlepšit schopnosti dítěte učit se, zejména v souvislosti s rozvojem rané slovní zásoby. Studie zveřejněná v časopise Developmental Science v prosinci 2013 se zabývala chováním 72 batolat při jídle. Zjistilo se, že děti, kterým bylo umožněno zkoumat potraviny, například dotýkáním se jich, šťoucháním do nich nebo házením, je častěji správně pojmenovávaly.

3) Zvyšující se znalosti
Děti se musí cítit pohodlně a důvěřovat, že nové potraviny jsou "bezpečné", než je začnou vkládat do úst. Z toho vyplývá, že pokud neví, jak potravina voní nebo jak je cítit, mohou se zdráhat ji ochutnat. Rodiče si tuto reakci mohou až příliš často vykládat tak, že dítěti určitá potravina nechutná, i když ve skutečnosti o ní jen neví dost na to, aby ji chtělo ochutnat.

4) Rozvoj jemné motoriky
Kolem devátého měsíce si děti obvykle osvojí schopnost používat klešťový úchop, kdy mohou brát věci do ruky pomocí palce a ukazováčku. Před tímto věkem mají tendenci uchopovat pomocí celé ruky. Pokud dětem umožníte volně zkoumat prsty menší kousky jídla, pomůže to rozvíjet jejich klešťový úchop - zkuste borůvky, hrášek, kukuřici, rozinky nebo rýži (pozn. vždy na dítě dohlížejte a nikdy ho nenechávejte při jídle samotné).

5) Koordinace ruka-oko
Ať už používáte lžičky nebo se krmíte sami, když to děti dělají samy, učí se, jak dostat jídlo do úst. A přestože většina jídla může zpočátku putovat jinam než do jejich úst, s praxí to rychle zvládnou!

Příklady jídel, která bude vaše dítě rádo zkoumat:

  • Vařená brokolice nebo růžičky květáku.
  • brambory nebo batáty
  • kousky banánu
  • Ovesná kaše
  • Míchaná vajíčka nebo omeleta
  • Boloňské špagety
  • Mini sendviče
  • Jogurt
  • Rýžový nákyp

Takže pokud se jim jídlo dostane do vlasů, za uši a pod bradu, je to v pořádku. Ve vaně to půjde dolů! Odložte dětské ubrousky, vyhněte se utírání špinavých prstů až do konce a pamatujte, že špinavé jídlo je zdravé jídlo.